dijous, 3 de novembre del 2016

40. Les bruixes tenen la saliva blava

Il·lustració de Quetin Blake
"La sort que jo tinc és que em fan riure els mateixos acudits que fan riure els nens. Aquesta és la raó que em permet escriure. Quan escric tinc un meravellós pessigolleig tota l'estona. Un llibre ha de ser excitant, ràpid, ha de tenir un bon argument, però sobretot ha de ser divertit". 

Aquesta era la consigna de Dahl, que els seus relats siguin divertits i 
Les bruixes n'és un exemple, fins i tot als lectors adults ens pot arrencar una rialla. 

Les bruixes (1983) és un dels llibres més coneguts de l'autor i un dels més aplaudits a primària i al primer cicle de la secundària i no pas perquè se'n faci una lectura individual i silenciosa si no perquè el llibre és ideal, des del meu punt de vista, per llegir-lo a l'aula. La novel·la no és molt llarga i els capítols estan estructurats de tal manera que la lectura en veu alta duraria entre cinc i deu minuts deixant els oients amb les ganes de saber com continua la història. És possible que Dahl tingués aquest pensament en el moment d'escriure el llibre perquè, de fet, en les primeres pàgines podem llegir:

El més important que heu de saber sobre les BRUIXES DE DEBÒ, és el següent. Escolteu amb molta atenció i no oblideu mai el que ara ve.
Fins i tot -i això us farà fer un bot-, fins i tot podria ser l'encantadora mestra que us està llegint aquestes paraules en aquest mateix moment. Mireu-vos-la bé, la mestra. 

Un noiet de vuit anys ens explica la seva segona topada amb les bruixes. Sí, sí! Les bruixes existeixen i no només en el contes de fades. Són dones (tot i que no totes les dones són bruixes) aparentment normals. Vesteixen molt elegants però en el fons tenen urpes, no tenen dits als peus, tenen els forats del nas enormes, tenen la saliva blava i el seu únic objectiu a la vida és desfer-se de tots els nens del món. Odien els nens! Així que algú els haurà de parar els peus, oi? Aquest és l'argument de la història. Ull! perquè la Reina de les Bruixes espanta de veritat. 

Un altre aspecte que m'agradaria comentar és que el fet que la història estigui narrada en primera persona i que el narrador sigui un nen garanteix certa empatia. Als alumnes els agrada llegir (i escoltar) llibres protagonitzats per herois de la seva edat. S'hi identifiquen amb més facilitat i poden sentir les mateixes emocions, per exemple quan el protagonista es topa amb la Reina de les Bruixes, personatge que ens fa pensar en la Trunchbull de Matilda i en l'àvia de La meravellosa medicina d'en Jordi.

Per últim, i per a aquells que siguin admiradors de l'obra de Dahl, m'agradaria recomanar Tot Dahl de Lola Casas (Barcelona: La Galera:1999). Casas va ser professora de primària durant molts anys i era partidària de la lectura en veu alta i molt admiradora dels llibres de Dahl. Després de la lectura, els alumnes feien treballs de plàstica i d'escriptura creativa a partir de les trames i dels personatges. Tots aquests treballs es van enviar a Anglaterra i pocs mesos després els alumnes van rebre aquestes paraules firmades per Dahl:

Estimada Lola i admirables nens de la teva classe: 
Us haig de dir que m'han arribat magnífics dibuixos i llibres de vailets d'arreu del món, però cap no ha estat tan bonic com els vostres. 

El llibre de Casas analitza, des del punt de vista pedagògic i docent, algunes de les obres més emblemàtiques de Dahl i ofereix un llistat d'activitats per treballar-les a classe. 

Us animo a llegir el llibre i encara més si el vau llegir quan éreu petits. 



Laura Jacas

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada