dilluns, 19 de febrer del 2018

ABP: Si resolem un problema, aprenem més

La recerca assegura que els alumnes aprenen més si resolen un problema. Aquesta línia pedagògica s'anomena Aprenentatge Basat en Problemes (ABP). Un problema real i proper. Un problema tan real i tan proper com l'estat dels llibres de lectura del centre. 

A l'institut, els alumnes no compren els llibres de lectura. A principi de curs, el centre compra una vintena d'exemplars, aproximadament, dels títols que es volen treballar i romanen al centre, en una petita sala destinada a la lectura. 

Tanmateix, durant les primeres sessions de lectura que vaig tenir amb els nois i noies de 1r d'ESO, ens vam adonar (més ells que jo) que els llibres no estaven en bones condicions: pàgines arrugades, cobertes estripades, els vèrtexs com a punt de llibre, els lloms tacats amb tinta de bolígraf... 

D'aquí (d'aquest problema) sorgeix el projecte Els guardians dels llibre i avui l'hem acabat. 

Què hem durant aquests darrers mesos?
- Hem reflexionat el perquè del malestar dels llibres i hem arribat a la conclusió que quan alguna cosa (com un llibre) no és de la nostra propietat no la tractem amb tanta cura (i menys si és un llibre, afirmen alguns).
- Per què els llibres els hem de tenir en bon estat? Perquè d'aquesta manera llegim més a gust. 
- Hem fet un petit estudi de camp. Un de cada tres llibres del centre té com a mínim una incidència i que la més freqüent són les pàgines arrugades i que no estan folrats.
- Hem fet punts de llibre. Cada alumne n'ha fet com a mínim dos. Un per a ell i un altre per al centre. Els punts de llibre s'han plastificat i ara ja són a la sala de lectura per a ús comunitari.
 
- Hem fet decàlegs amb deu consells per tenir cura dels llibres. Aquesta activitat es va fer per parelles. Els decàlegs s'han plastificat i s'ha col·locat un a cada classe del centre.
- Hem pensat propostes per dur a terme al centre com per exemple: una caixa on es col·locaran tots els llibres que s'hagin de reparar, fer una antologia de refranys i de metàfores visuals per reflexionar sobre la qüestió. Cada grup va votar la proposta més original i efectiva però, en veritat, tinc anotades més de quinze propostes que van idear els alumnes (sense cap mena d'instrucció per part de la professora).
- I la tasca més complexa és que s'ha escrit una carta que s'enviarà a tota la comunitat educativa explicant el projecte i proposant un llistat de consells per tenir cura dels llibres (ja siguin del centre o de casa).

Ara, després de l'experiència, puc dir que:
- La implicació dels alumnes ha sigut enooorme. Aquest projecte, i ells ho saben, va sorgir d'ells. Una alumna va veure un còmic del Massagran retallat (hi faltaven un grapat de vinyetes) i tots van criticar-ho. Van veure que era un problema i ells van decidir posar-hi remei. 

- Els encanta investigar. Home, Laura, si demostrem amb fotografies i dades que els llibres no estan bé, ens faran més cas. 

- Recordeu que el problema havia de ser real? El context és real i autèntic i això sempre motiva i fa que t'hi vulguis implicar més. 
- Deixa que facin propostes, que pensin, que imaginin i que decideixin. Vaig deixar dues sessions per a què fessin les seves propostes. Van fer uns Prezi... Unes idees... I ells van decidir quina era la més encertada. Per tant, ells prenen consciència que el rumb i el resultat del projecte depèn 99,99% d'ells. 

- Han reflexionat un munt i fan preguntes com: Què creieu que sent un autor quan algú estripa el seu llibre?

- Han sigut molt perfeccionistes en tot moment perquè el que fem és important, oi?

- La redacció de la carta ha sigut el punt culminant perquè saben que amb aquest escrit es fa públic tota la feina dels darrers mesos. Els seus esforços tenen una dimensió social i tot plegat ha fet que el projecte hagi sigut un èxit, tot i que ja tenim anotades algunes propostes de millora. 

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada