dissabte, 21 d’abril del 2018

"Laura, mai havíem llegit al pati"

En motiu de la diada de Sant Jordi volia treballar la lectura de manera diferents a les habituals. Al centre, tenim una aula destinada a la lectura: amb sofàs i tauletes. La sala és agradable i còmode però el solet que feia ahir vaig decidir tirar pel dret.

Quan els alumnes van ser a l'aula i ja es preparaven per començar la lectura, els vaig demanar que recollissin les seves pertinences i que em seguissin. Ben aviat van saber que la classe d'avui seria diferent però quan vam arribar al pati em miraven molt estranyats.

Els vaig col·locar en fila i l'atzar va fer que la classe de setze es dividís en quatre grups. Les consignes van ser les següents:

- Instal·leu-vos en qualsevol lloc del pati.
- Haureu de llegir tres capítols de la novel·la (encara treballem Charlie i la fàbrica de xocolata de Roald Dahl)

- Haureu de llegir els capítols en veu alta. Organitzeu-vos com més us convingui.

- Teniu quaranta-cinc minuts. 
- Podeu beure aigua i canviar-se de lloc si el sol us molesta.

Automàticament, els nois i noies van córrer a buscar el seu racó. Uns van buscar l'ombra, altres les grades per recolzar l'esquena i un altre es va col·locar dins d'una de les porteries.

A mesura que anava passant el temps em vaig adonar que els grups s'havien repartit la lectura de diferents maneres i els canvis de lectors es produïen en moments diferents: uns canvien cada paràgraf, altres, per cada pàgina, altres s'havien repartit els papers (narrador, Charlie Bucket, Willy Wonka, iai Joe...). Vaig escoltar un grup en què tots els membres llegien en veu alta a la vegada...

Les posicions també van anar canviar i, al final, molts alumnes van acabar estirats bocaterrosa.

Va ser una activitat molt curiosa però vaig pensar fins ara no havia vist la relació que ells tenen amb la lectura. Ahir la lectura va esdevenir un acte social, perquè eren ells els qui llegien, i lliure perquè podien llegir com i on volguessin.

En els últims deu minuts vam tornar a la sala i entre tots vam fer la valoració de la classe. Tret d'un grup, la resta van acabar en menys de trenta minuts els capítols encomanats. L'experiència els havia agradat molt perquè s'ho havien passat rebé. Van definir l'activitat com: divertida, interessant, innovadora, motivadora, col·laborativa, etc.

Ara mateix em plantejo diferents variants de la mateixa activitat com per exemple, que cada grup només tingui un exemplar de la novel·la de manera que en aquest cas també es treballaria l'escolta activa per part de la resta dels membres. També, treballar la lectura silenciosa i com un acte íntim. 

Llàstima que ja s'estigui acabant el curs... Llàstima...


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada