dilluns, 22 d’agost del 2016

31. Perdoni? Com diu?

Ja sabeu què diuen, oi? Sovint, és tan o més important el com que el què diem. Si creus que no, pensa que ets un cambrer i contesta la següent pregunta: A qui, d'aquests tres clients, li oferiràs millor servei?

A: - Un cafè.

B: - Bon dia, un cafè.

C: - Bon dia, un cafè, sisplau.

Inevitablement, al C. 

Raquel Ballesteros, psicòloga, és l'autora del llibre Cambrer, aquest cafè està fred: Primers auxilis per millor l'assertivitat, la comunicació i les relacions personals (Angle Editorial, l'any 2015) i considera que el bon ús de les habilitats socials ens fa més feliços, desenvolupats i evolucionats i menys violents. 

Les habilitats socials són un conjunts d'estratègies que aprenem des que som ben petits i que es van modificant des d'aleshores i que són útils i essencials en el moment de relacionar-nos amb els altres. Recordem que l'ésser humà és vitalment social i, per tant, aquestes habilitats ens permetran tenir un entorn social favorable i unes relacions més significatives i fermes, a més, que ens facilitaran l'assoliment dels nostres objectius,  ens ajudaran a sentir-nos orgullosos de nosaltres mateixos i, en definitiva, a ser més feliços. 

Quines són les habilitats socials? Goldstein és qui les va definir per primera vegada. N'hi ha la tira, d'habilitats socials, per això n'enumerem només un grapat: escoltar els altres, iniciar una conversa i mantenir-la, formular preguntes i crítiques, presentar-nos i presentar els altres, defensar els nostres dret, negociats, expressar afecte, demanar ajudar, donar instruccions, encaixar les bromes, resoldre les pors, gestió i resolució de conflictes... I un llarg etcètera. 

Com és que no les posem en pràctica? Per molts motius, però sovint perquè no hem rebut l'educació emocional (o d'intel·ligència emocional) adient, perquè som persones passives, perquè hi ha hagut una figura autoritària que no ens les ha deixat practicar (un pare amb molt de caràcter o una mare massa protectora), perquè pensem massa i no actuem de manera ràpida i espontània davant d'una situació concreta i... perquè som uns mandrosos. 

Ballesteros ens diu que hi ha tres menes de persona segons com empra les habilitats socials: les agressives, les passives i les assertives. Segons ella, la millor manera de comunicar-nos amb els altres és l'assertiva. Les persones assertives utilitzen un to suau, respecten i negocia amb l'interlocutor, mirada transparent. Són persones alegres, vitals i optimistes, obertes, dialogants i amb les quals pots mantenir una conversa agradable i complir els objectius de la comunicació (retroalimentació).
La persona assertiva aconseguirà els seus propòsits. Ella serà el principal responsable de la seva vida, acceptarà l'error com a part del procés i estarà disposat a millorar i a desenvolupar-se com a persona dia rere dia. 

La resta de capítols del llibre, els de la segona part, tracten temes més específics de les habilitats socials com ara la gestió dels conflictes, l'enuig de l'interlocutor, les crítiques (com formular-les i rebre-les), el famós no, expressar les nostres emocions i sentiments i com demanar ajudar.

Recomano el llibre a tots els interessats en la matèria. Les habilitats socials són presents en tots àmbits i cercles de la nostra rutina (família, parella, amics, feina...) i per tant, poca broma amb elles perquè representen una part considerable del nostre benestar. A més, el text va acompanyat amb unes simpatiquíssimes tires còmiques elaborades per la mateixa autora i que ens ajuden a entendre la teoria que pot resultar una mica abstracte pels conceptes que treballa.





Podreu trobar el llibre en aquestes biblioteques de la Diputació de Barcelona.Us deixo una breu entrevista a l'autora i us desitjo una bona lectura! I recordeu:

el carnet de la biblioteca, 
sempre, sempre, sempre, a la cartera.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada