dimarts, 24 de gener del 2017

45. Hèrcules Poirot a les aules de secundària

Primeres lectures de l'any. Us presento una obra de teatre de Jaume Fuster (en veritat, el text és un guió de televisió) que vaig llegir a l'ESO, com a lectura obligatòria de l'assignatura de llengua i literatura catalanes, i que tenia moltes ganes de rellegir per comprovar si les meves habilitats detectivesques han millorat o si continuen igual de peix (...). Al màster, ens han encarregat la tasca d'escollir un llibre que treballaríem amb els nanos i he pensat que aquesta podria ser una molt bona opció. Dos pardalets d'un tret!

Per què els alumnes de secundària haurien de llegir ​Les cartes d’Hèrcules Poi​rot de Jaume Fuster? 

Primer, perquè tinc la sensació que el gènere teatral no és prou present a les aules, triomfen més la narrativa i la poesia. 

Segon, perquè permet una lectura en veu alta a l’aula. Hi ha catorze personatges i, per tant, la participació per part dels alumnes està garantida. Tot i que, el repertori no ha de ser atzarós, ja que els personatges Hèrcules Poirot i el de la senyoreta Puig els haurien d’encarnar bons lectors per fer que l’experiència sigui més gratificant. 

Tercer, perquè l’obra és un homenatge a Agatha Christie i al seu detectiu, tot i que aquest cas és l’únic de la seva trajectòria que no resol, i podria ser un pont per descobrir-ne l’obra. A més, també es podria parlar de la tradició detectivesca i relacionar Poirot amb Holmes, Dupin i Marlowe. 

Quart, perquè Jaume Fuster és un dels autors del gènere negre més reconeguts al nostre país i seria l’ocasió ideal per presentar altres autors com Tasis, Pedrolo i Martín. 

I per últim, perquè el lloc on es desenvolupa l’escena, la Baixa Cerdanya, i el moment històric, a principis dels vuitanta, no és gratuït i es contemplen aspectes socials de l’època com ara el contraban.

Laura Jacas

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada