dilluns, 23 d’octubre del 2017

Carta als meus alumnes abans de fer un examen

Estimadíssims alumnes, 

la vida ens posa a prova contínuament. Estem decidint. Sempre. Tot allò que fem és el resultat d'una decisió davant d'una situació que ens posa a prova. 

Avui us he posat a prova. Quan algú ens vol posar a prova, podem reaccionar de diferents maneres: podem demostrar que som uns cracs, impressionar, sorprendre l'altre o podem conformar-nos i complir els requisits mínims (amb un cinc, aprovo). 

Podeu pensar que els professors us posem a prova. Però... plantegeu-vos-ho d'una altra manera. 

I si els exàmens ens posen a prova a nosaltres, als professors?

I si, a través dels exàmens, els professors podem saber si fem bé la nostra feina? I si a través de les proves puc saber què és el que heu entès?

La memòria és selectiva. Ho sabíeu? És molt probable que en menys de tres mesos hagueu oblidat l'any de naixement de Ramon Llull (1232). Si voleu, podem fer la prova. Ja ho preguntaré després de les vacances de Nadal. Recordeu quin any va néixer Ramon Llull? O, recordeu la definició de "barbarisme" extreta del Diccionari d'Estudis Catalans? 

Només recordem allò que entenem, allò que hem comprès.

Posar-vos a prova em serveix a mi per posar-me a prova. Per què vols ser professora, Laura? Juraria que ho començo a saber però encara no m'atreveixo a formular-ho amb les paraules. Però vull que sapigueu que per a mi aprendre és ser capaç de formular-se un discurs i poder-lo explicar a algú altre. 

Què importa saber l'any de naixement de Llull? No és més important saber per què Ramon Llull és un autor tan important? Per què podem arribar a relacionar Llull amb Gaudí o Messi?

Que les proves no us espantin, algú s'hi juga més que la nota. 

Sempre a la vostra disposició,

Laura Jacas


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada