Soc professora de llengua i literatura catalanes i m'encarrego d'un grup de diversitat que el que més voldrien en aquest món és que els llibres desapeguessin, tot i que saben els beneficis de la lectura per a la seva formació.
Els dilluns els dediquem a la lectura. L'espai que utilitzem és una sala amb un grapat de sofàs en què, a principis de curs, després de comentar com ens havia anat el cap de setmana, agafàvem un llibre, qualsevol dels de la sala, i llegíem.
Poques sessions després vaig descobrir que l'única que portava un llibre de casa i que es passava l'hora llegint era la professora.
Els alumnes es passaven entre quaranta-quaranta cinc minuts fent veure que llegien, que gaudien de la lectura i que entenien l'argument a través d'una llengua que només reserven per a les classes de català.
Calia canviar d'estratègia.
- Bé, nois, ja que les novel·les que tenen a la sala dels sofàs són massa feixugues, segons vosaltres, m'agradaria saber què us interessa? Sobre quins temes us agradaria llegir?
Els nois no van saber què dir però quan un es va animar, els altres el van imitar. Anotava els temes a la llibreta mentre pensava que ja estàvem firmant un compromís. D'acord, jo us porto textos sobre les vostres aficions i interessos, però els hem de llegir, entendre i treballar a l'aula. I en català. I hi van estar d'acord.
Ja portem tres sessions llegint textos sobre temes que no m'hauria imaginat mai que treballaria a les meves classes: sobre l'esport i la discapacitat, sobre la Convenció de Ginebra, sobre la boxa i demà llegirem sobre els ocells de Catalunya i en farem una guia per al centre. La setmana que ve parlarem dels esquimals i fins al juny tractarem els principals jugadors de la NBA, els animals en perill d'extinció, etc.
Òbviament, això implica preparar-se els textos i les activitats de comprensió lectura amb poc marge de maniobra. Set dies per buscar informació i preparar un text que s'adeqüi al nivell de lectura dels nois, preparar les còpies... Si només tingués aquest grup seria fantàstic però no és així... És feina i més quan no tens gaire idea sobre la temàtica que han escollit.
Ara bé, he aconseguit que els nois llegeixin, aprenguin i participin en el disseny de les classes i resulta molt gratificant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada