dilluns, 11 de juny del 2018

La gamificació i els accents diacrítics




Els accents diacrítics m'apassionen i sempre és un bon moment per treballar-los a les classes.

L'accent diacrític serveix per diferenciar el significat entre dos mots monosíl·labs que s'escriuen igual. Només són quinze parelles de mots des la nova normativa, abans n'eren la tira,però quan els nois i noies veuen LA llista s'atabalen.


Per aquest motiu vaig decidir treballar els accents diacrític a través del joc. Quan l'aprenentatge es combina amb un element lúdic parlem de gamificació.


Què és la gamificació? Quins en són els avantatges?

Aquesta tècnica d'aprenentatge facilita l'adquisició dels continguts, els accents diacrítics, a través d'una experiència positiva, a través de dinàmiques, com les que podeu trobar en el blog Som Docents.


Ara bé, tot i que cert experts consideren que la gamificació no afavoreix l'aprenentatge i que no hauria de tenir presència a les aules, aquests són alguns dels avantatges que considero que té aquesta pràctica:

  • En el moment en què s'expliquen les instruccions del joc, els alumnes saben quins són els continguts de la matèria que s'estan treballant, en aquest cas, els accents diacrítics.
  • La motivació i la participació dels alumnes són altes.
  • Com que el comportament dels nois i noies és bo, el clima de l'aula afavoreix l'aprenentatge dels continguts.
  •  Si l'experiència de la sessió ha sigut positiva, els resultats acadèmics milloren.
  • Fomenta el cooperativisme, la cultura de l'esforç i l'autoestima dels alumnes.
  • Aprenen nous recursos i tècniques d'estudi i d'aprenentatge.

El Memory dels accents diacrítics


A continuació us explicaré la pràctica que vaig fer la setmana passada.


En primer lloc, els alumnes es distribueixen en grups, quatre alumnes per grup, per exemple.

Els nois veuran que a les taules hi ha un sobre dins del qual hi ha les instruccions, les fitxes (de dos colors diferents), la graella amb les quinze parelles de mots que estem treballant, un full en blanc i un bolígraf.

Instruccions o l'objectiu del joc: Molt senzill! Les instruccions són les mateixes que les del joc original. S'hauran d'aparellar les targetes.

Els alumnes, a partir d'ara jugadors, hauran d'agafar una targeta de color blau, en què s'especificarà un mot de la graella (que pot dur accent diacrític o no) i haurà de trobar la definició que li correspon, la qual també podran consultar a la graella (targeta verda).
 
Per exemple: Si un jugador troba "Sí" (targeta blava) haurà de trobar "Afirmació. Contrari de "no"" (targeta verda).

Senzill, oi? Si el jugador no troba la parella, haurà de deixar les targeta en el mateix lloc.

I el full en blanc i el bolígraf? Per a què serveixen? Per cada parella trobada, el jugador haurà d'anotar una frase utilitzant el mot trobat. Si la frase s'ha escrit correctament, el jugador té dret a un altre torn.

El jugador guanyador serà qui més parelles de targeta trobi.

Tanmateix, per donar-li més emoció, els equips també poden competir entre ells.

Posterioment, s'obre un Drive compartit amb tots els membres de la classe i es copien els exemples que ells mateixos han elaborat.

La durada de l'activitat és d'una hora.

Espero que la pràctica us hagi agradat i que us animeu a gamificar les vostres classes. Els nois us ho agrairan.































2 comentaris:

  1. jo si que hi crec i molt, en la gamificació

    ResponElimina
  2. I tant! En el moment que l'aprenentatge es vincula a una emoció positiva (com ara divertir-se) l'aprenentatge s'assoleix més ràpid i es consolida millor.

    Treballem-ho!

    ResponElimina