Seguint el consell d'una amiga, em vaig matricular a "Narrativa russa del segle XX" i vaig tenir l'oportunitat de llegir els contes de Txékhov (i no precisament els més elogiats però d'altíssima qualitat literària).
Txékhov és un dels grans del conte i per aquest motiu vaig agafar de la Biblioteca Armand Cardona i Torrandell de Vilanova i la Geltrú Consejos a un escritor. Cartas sobre el cuento, el teatro y la literatura del mateix Txékhov d'Ediciones y Talleres de Escritura Creativa Fuentevieja publicat a Madrid l'any 2005. La traducció de les cartes és de Jesús García Gabaldón, i autor del pròleg, i d'Enrique Piquero Cuadros.
Consejos a un escritor recull fragments de les més de quatre mil cartes que l'autor va escriure, moltes de les quals encara no s'han publicat. Especialment durant els anys 1879 i 1904, Txékhov mantenia relacions epistolars amb familiars, amics, admiradors i escriptors. La tradició epistolar a Rússia és singular ja que a principis del segle XX, per raons polítiques, el país, com diu García Gabaldón
carecía de opinión pública y libertad de prensa, en la que las obras literarias estaban sometidas a la censura, los géneros ensayísticos de la correspondencia privada y del diario son fundamentales para reconstruir la vida cultural literaria.
Qui són els principals corresponsals de Txékhov? Com us podeu imaginar, l'escriptor s'escrivia amb molta gent però en el llibre només s'esmenten:
Els seus germans: Alexander i Mijail.
Admiradores: Lidia Avílova, Maria Kiseliova i Elena Shàvrova.
Amics: Alexei Suvorin, Ivan Leontiev, Nemirovich-Danchenko
Actors: Stanvislanski i Olga Knipper, la seva dona.
El llibre està dividit en tres parts. La primera recull consells a propòsit del conte, la segona, del teatre i la tercera, de literatura. Per aquest motiu, dedicaré una entrada al blog per a cada part. Avui he acabat la lectura de la primera part i aquests són els 25 consells per a escriure contes (mantinc la traducció de García Gabalón y de Piquero Cuadros:
- Basta con ser un poco más honesto: situarse al margen de todo, no meterse en la piel de los héroes de tu propia novela, renunciar a uno mismo aunque sea por media hora. (a Alexander Txékhov, 20 de febrer de 1883)
- ¡Respétate a ti mismo, por amor de Dios, deja las manos quietas cuando el cerebro esté perezoso! No escribas más de dos cuentos a la semana, redúcelos, elabóralos, para que tu trabajo sea realmente un trabajo. No imagines sufrimientos que no hayas experimentado y no dibujes cuadros que no hayas visto, pues la mentira en un cuento es mucho más aburrida que en una conversación. (a Alexander Txékhov, 6 d'abril de 1886)
- [El conte del seu germà serà una obra literària] sólo con las siguientes condiciones: a) ausencia de palabrería prolongada de naturaleza-socio-político-económica; b) objetividad total; c) veracidad en las descripciones de los personajes y objetos; d) brevedad extrema; e) osadía y originalidad (huye de los lugares comunes); f)sinceridad. (a Alexander Txékhov, 10 de maig de 1886).
- [...] las descripciones de la naturaleza deben ser muy breves y tener un carácter intencionado. (a Alexander Txékhov, 10 de maig de 1886).
- Es mejor evitar describir el estado de ánimo de los héroes; hay que tratar de que se entienda por sus acciones. No hace falta perseguir abundantes personajes. El centro de gravedad debe ser dos: él y ella. (a Alexander Txékhov, 10 de maig de 1886).
- ¡Escriba lo máximo que pueda! Escriba, escriba, escriba... hasta que los dedos no aguanten más (en la vida es importante escribir bien). (a Maria Kiseliova, 29 de setembre de 1886).
- Escriba sobre diversos temas, cómicos y serios, buenos y malos. Haga cuentos menudencias, chistes, agudezas, calambures, etc. (a Maria Kiseliova, 29 de setembre de 1886).
- Evite los argumentos populares [conocidos]. (a Maria Kiseliova, 29 de setembre de 1886).
- Escriba de una sentada, con total confianza en su pluma. (a Maria Kiseliova, 29 de setembre de 1886).
- La brevedad es reconocida en la pequeña pensa como la primera virtud. La mejor medida puede ser usar el papel de cartas (Este mismo, en el que estoy escribiendo). Cuando llegue a las 8-10 hojas, párese. (a Maria Kiseliova, 29 de setembre de 1886).
- Y al lector no se le puede dejar descansar: hay que mantenerle tenso.(a Ivan Leóntiev, 22 de gener de 1888).
- En los cuentos cortos es mejor decir menos que contar mucho, porque..., porque..., ¡no sé por qué! (a Ivan Leóntiev, 22 de gener de 1888).
- Un relato sin mujeres es como una máquina sin vapor. (a Ivan Leóntiev, 22 de gener de 1888).
- Cuando escribo me asusta constantemente la idea de que mi narración sea larga y que no esté en la forma debida. Y yo intento escribir lo más corto posible.(a Alexei Suvorin, 30 de maig de 1888).
- El artista no debe ser el juez de sus personajes ni de lo que hablan, sino solo un testigo imparcial. (a Alexei Suvorin, 30 de maig de 1888).
- [...] el primer y principal encanto del cuento es la sencillez y la sinceridad. (a Alexei Plescheiev, 5-6 de juliol de 1888).
- [...] la libertad absoluta del hombre, la libertad frente a la violencia, los prejuicios, la ignorancia, el diablo, la libertad ante las pasiones, etc. (a Alexei Plescheiev, 9 d'abril de 1889).
- Y la intuición me dice que en el final de un relato o de un cuento debo concentrar artificialmente en el lector la impresión de toda la obra. (a Alexei Plescheiev, 30 de setembre de 1889).
- Hace falta escribir un cuento en cinco o seis días, y, mientras lo escribes, pensar en él todo el tiempo, de lo contrario nunca podrás elaborar sus frases. Es preciso que cada frase permanezca en el cerebro unos días y sea lubrificada antes de dejarla en el papel. Evidentemente, yo mismo, por prejuicio, no sigo esa regla, pero se la recomiendo a usted, que es joven, sobre todo porque ya he experimentado en más de una ocasión en mí mismo sus propiedades saludables, y sé que los manuscritos de todos los verdaderos maestros están llenos de borrones y rayados de cabo a rabo, lleno de enmiendas y tachaduras, que a su vez estás borradas y ensuciadas. (a Alexander Lazariev, 13 de març de 1890).
- Si quiere dedicarse en serio a la literatura, vaya sin rodeos, no dude ante nada y no pierda el ánimo ante las adversidades. (a Lidia Avilova, 3 de març de 1892).
- Cuando más objetivo se es, más impresión se causa. (a Lidia Avilova, 29 d'abril de 1892).
- Ningún otro medicamento contra el aburrimiento y el desánimo le recomendaría yo tan seguro como el escribir obras teatrales y relatos. Esta es una tarea callada, minuciosa y de fina curiosidad porque no trabajas con cifras ni con política, sino con gente, a la cual eliges tú mismo por razones personales. (a Alexei Suvorin, 6 de juliol de 1892).
- Así son las condiciones físicas: hay que escribir y recordar que los detalles, incluso los que son muy interesantes, cansan la atención. (a Elena Shàvrova, 22 de novembre de 1894).
- Escriba una novela. Escríbalaun año entero, luego durante medio año redúzcala y después imprímala. [...] Una escritora no debe escribir, sino bordar en el papel para que el trabajo sea lento y minucioso... (a Lidia Avilova, 15 de febrer de 1895).
- La descripción de la naturaleza deben ser ante todo pictórica, para que el lector, al leer y cerrar los ojos, pueda imaginarse al instante el paisaje representado. (a Alexander Yirkévich, 2 d'abril de 1895).
Tant de bo que aquests consells ajudin a escriure els relats ben breus i bonics. Aviat la segona entrada dedicada a Consejos a un escritor de Txékhov. Podreu trobar el llibre en aquestes biblioteques de la Diputació de Barcelona.
Bona lectura.
BON DIA LES MEVES PERSONES d’Andorra
ResponEliminaEL MEU TESTÍMOL SOBRE QUÈ POT DONAR UN PRESTAT PER COMPRAR UNA CASA D’UNA EMPRESA DE préstecs REAL I GENUINA BANCADA DE CIUTAT, SÓC MOLT FELIMENT AVUI I BODEU BÉN BICI DE LA CIUTAT,
Em dic maria, sóc d’Andorra, he estat buscant una autèntica empresa de préstecs durant els darrers cinc mesos, per comprar una casa l’únic que vaig tenir va ser un munt d’estafes que em van fer confiar en ells i al final del dia, ells Em vaig agafar els diners sense donar res a canvi, es va perdre tota la meva esperança, em vaig confondre i frustrar-me, mai vaig voler tenir res a veure amb les empreses de préstecs a Internet, així que vaig anar a demanar prestat diners a una amiga, li vaig dir. tot el que va passar i va dir que em pot ajudar, això
coneix una empresa de préstecs que em pot ajudar en qualsevol quantitat de préstec
necessitava per mi amb una taxa d’interès molt baixa del 2%, que acaba d’obtenir un préstec d’ells, em va orientar sobre com sol·licitar el préstec, vaig fer-ho
de la mateixa manera que ella em va dir, vaig sol·licitar amb ells a correu electrònic: (citybankloans10@aol.com) o (citybankloan123@gmail.com), mai no vaig creure, però vaig intentar i per a la meva màxima sorpresa vaig aconseguir el préstec en 24 hores. no creure,
Estic contenta i rica de nou i agraeixo a Déu que empreses d’aquest tipus de préstecs encara existeixen en aquest estafament arreu,
Si us plau, aconsello a tothom que tingui necessitat de préstecar el seu correu electrònic
(citybankloans10@aol.com) (citybankloan123@gmail.com)
mai no et fallaran, i
la vostra vida canviarà a mesura que ho fes la meva. Contacta ràpidament (citybankloans10@aol.com) (citybankloan123@gmail.com) avui en dia i obtindrà el teu préstec d’ells, Déu beneeix una empresa de préstec jose luis per la seva oferta de préstecs genuïna.
Assegureu-vos que contacteu amb el banc de la ciutat per obtenir el vostre préstec perquè tinc el préstec d’aquesta empresa sense tensió. Visiteu el seu correu electrònic. (Citybankloans10@aol.com) (citybankloan123@gmail.com)