Durant les pràctiques, els alumnes feien un diari de classe.
Cada dia, després de la sessió de llengua i literatura catalanes, havien de redactar un resum de la classe, una valoració amb una justificació, resoldre la pregunta crítica que formulava la professora a propòsit d'un aspecte de la novel·la o d'alguna qüestió que s'havia tractat i, per últim, formular-ne una de nova.
És una tasca que promou la reflexió i un banc d'informació molt important per als professors perquè així podem saber què han après els alumnes i com ho han entès, quins són els seus interessos i les seves angoixes. Pregunta'm i et diré què saps.
Quan els alumnes em lliuraven els seus treballs feia el llistat de les preguntes crítiques que havien fet i, en la següent classe es resolien, sempre que es podia, a l'aula i davant de tot el grup a més del comentari que en feia a la correcció. De manera que, els dubtes quedaven resolts i, sovint, si hi havia sort, se'n generaven de nous i més interessants.
Ells mateixos, si el dubte sorgia enmig la classe, veien com m'anotava les preguntes en un quadern i els animava a perdre la vergonya a aixecar el dit: "Jo era de les que marxava amb els dubtes a casa i per culpa d'això encara no sé distingir la dreta de l'esquerra".
Crec que és important crear una bona sintonia amb els nanos i que, de mica en mica, vagin adquirint la seguretat necessària per preguntar qüestions com: "Per què llegim Història de Jacob Xalabín i no un altre llibre?", "Havies fet mai un dramatis personae?", "Havies fet abans un bibliotràiler?" i un llistat que no s'acaba.
Ara bé, resoldre preguntes implica noves explicacions (i "reexplicacions") i malgrat que es pugui tenir la sensació que perds un quart d'hora de classe fent-ho, sorgeixen unes oportunitats per parlar de la literatura, de la llengua, de l'actualitat, de la història que no pots deixar escapar.
He enumerat totes les preguntes que han formulat els meus alumnes durant aquestes darreres setmanes. Són curiosos de mena. No hem aconseguit arribar al número rodó però noranta-nou preguntes són moltes qüestions per resoldre.
Anoteu els dubtes dels vostres alumnes!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada