Els professors a l'estiu ens continuem formant per millorar la nostra intervenció a l'aula i durant aquesta setmana he assistit a un seminari amb el títol de Literatura&Einesdigitals que organitzava l'Associació Tantàgora, que duu vint-i-cinc anys elaborant propostes per a la difusió de la literatura oral i escrita dirigida al públic infantil i juvenil, i Fundació.cat que coordinava, principalment, Joan Carles Navarro.
En aquesta entrada m'agradaria compartir-vos la meva experiència, en forma de diari de formació, i la valoració per si fos del vostre interès.
El seminari pretenia contestar un seguit de preguntes com ara:
- Com podem apropar la literatura als joves? I les lectures preescriptives?
- Com vinculem les competències de l'àmbit lingüístic amb les del digitals? Cal fer-ho? Per què?
- Quines eines digitals tenim a l'abast?
- Com s'utilitzen? Pros i contres.
- Tots aquests recursos serveixen per treballar tots els continguts?
- Podem crear, a través d'una aplicació o recurs web, un espai de contingut pedagògic per fomentar la lectura i formar l'educació literària dels nostres alumnes?
Funcionament del seminari:
Després de realitzar la matrícula, Tantàgora es va posar en contacte amb nosaltres i ens va suggerir la lectura de dues novel·les, Frankenstein de Mary Shelley i Feliçment, jo sóc una dona de M.Aurèlia Capmany, i d'un grapat de poemes que formen part de l'Antologia de la poesia catalana. Lectures de Batxillerat. Un gran repte treballar aquests textos en dues hores a la setmana i amb la Selectivitat al cap. La premissa era que aplicaríem la bateria d'eines i recursos digitals a aquestes lectures, com a exemple.
Ja començat el curs, durant les dues primeres hores ens venia una persona experta en un determinat tipus d'eina (programes audivisuals, emoticones, xarxes socials, blogs i altres iniciatives), ens en parlava i ens en mostrava el funcionament i les últimes dues hores, després de la pausa per esmorzar i distreure'ns, podíem posar en pràctica el que havíem aprés i mostrar-ho a la resta dels companys i companyes.
Dilluns, 9 de juliol
Avui hem presentat el seminari amb en Joan Carles Navarro que, entre altres coses, s'encarrega de fer dinàmiques de lectura als centres educatius.
Hem fet un petit debat sobre la relació que hi ha entre els joves i la literatura, com llegeixen, què llegeixen, quin era el perfil docent encarregat de la formació literària i digital, etc. De fet, podeu trobar algunes de les conclusions a les quals vaig arribar en aquesta altra entrada.
Conclusió: Els adolescents escriuen i llegeixen més que mai perquè tenen la necessitat d'interactuar, de crear, de compartir, de ser valorats. Pot haver qui cregui que estan enganxats als mòbils i que tot plegat fa que els nois s'allunyin de la literatura. Però... precisament, aquest seminari pretén aprofitar totes les eines, aplicacions i dispositius que utilitzen els nostres alumnes per treballar la literatura i poder fer activitats fora de l'aula, atendre millor la diversitat, estimular la participació, compartir les nostres opinions i, sobretot, alfabetitzar-los en eines que els poden ser útils per al seu futur acadèmic, professional, social i personal.
Després d'haver fet uns exercicis d'escriptura creativa, en Joan Carles, ens ha presentat el marc literari de les dues novel·les i diferents dinàmiques per treballar la lectura a l'aula, com per exemple establir ponts i lligams entre els poemes de l'antologia i/o entre novel·les de diferents literatures, com ara Frankenstein i Les aventures de Pinotxo de Carlo Collodi.
Dimarts, 10 de juliol
Avui ha vingut la crac de la Núria Nia que ens ha parlat de diferents programes per treballar la literatura a través de l'audiovisual. Ens ha fet treballat amb emoticones (😱 ), sembla ser que hi ha la versió de Moby Dick amb emoticones, Emoji Dick i ens ha parlat de moltes eines de les quals en destaco Buildyourwildself a través de la qual he fet aquest avatar. Creieu que m'hi semblo?
També hem aprés a fer gifts (Giphy i Make a gift) com aquest.
Storyboard That. Aquesta pàgina web és brutal. Nosaltres, per exemple vam il·lustrar, i amb molt d'èxit, el poema "Elionor" de Miquel Martí i Pol. Mireu, mireu! (Recomano tenir el text al davant).
Hem fet vídeos amb aplicacions, els hem editat i hem jugat amb Voicethread per fer podcast i enregistraments de veu.
Dimecres, 11 de juliol
M'he de fer un compte d'Instragram! Ja! Crec que ha sigut l'eina amb què més he al·lucinat per difondre la lectura entre els nois perquè és la que més utilitzen.
També hem parlat de Snapchat, Musica.ly, Facebook, Twitter, Linkedln i Google Maps (My maps) per dissenyar rutes literàries. La formació ha anat a càrrec de Jordi Camós, expert en l'entorn digital.
A més, avui he aprés a fer un Kahoot i amb les meves companyes n'hem fet un sobre l'antologia de poesia catalana.
Dijous, 12 de juliol
La literatura es consumeix, es critica, ens ajudar a crear i es comparteix. Exactament passa amb les eines digitals. Avui hem tingut molta feina perquè en Carles Lindín, filòleg i lingüista i professional de la tecnologia educativa, ens ha parlat de Wordpress i de quines diferències hi ha entre una pàgina web i un blog. A més, també hem reflexionat sobre com els dispositius afavoreixen o no un determinat contingut. El format determinarà el contingut i la seva organització.
A més, algunes companyes han pogut presentar les seves experiències docents i ens han ensenyat propostes relacionades amb els booktubers, els bibliotràilers i bookfaces. Tots d'una gran qualitat!
Divendres, 13 de juliol
L'última sessió l'hem dedicada a parlar d'una iniciativa que neix des que Barcelona va ser proclamada com Ciutat Literària per part de la UNESCO. Un dels objectius de la campanya és el de fomentar la lectura entre els adolescents i Maria Espasa ens ha parlat de Literàpolis BCN. Aquesta aplicació permet que els estudiants (i qui ho desitgi) pugui fer rutes literàries, amb geolocalització, abans i després de la lectura d'una de les novel·les proposades, com pot ser Marina de Carlos Ruiz Zafón. A través de jocs i enigmes els alumnes poder comprendre millor l'obra i conèixer part de la història de la ciutat de Barcelona.
Després ha vingut Ester F. Matalí de la plataforma Què llegeixes en què els lectors, dividits en tres categories segons l'edat, poden compartir les seves lectures, recomanar-ne, fer lectures compartides, crear una fantàstica comunitat lectora a través de la xarxa.
I per últim, Magalí Homs, directora de l'Associació Tantàgora, ens ha parlat de Read On, un projecte de nivell europeu que promou la vessant creativa dels alumnes a través de les xarxes: els nois poden arribar a parlar amb autors d'arreu per resoldre un problema d'una el procés de creacció d'una fac fic, per exemple.
Valoració general
La bateria de recursos i eines digitals que ens ha facilitat i compartit el seminari és llarga i només per aquest motiu ja paga la pena assistir-hi. A més, també amb les diferents ponències i intervencions hem pogut reflexionar sobre l'ús d'aquestes eines sense perdre de vista el nostre objectiu: el foment de la lectura i l'educació literària dels nostres alumnes. És molt important que reflexionem sobre quins recursos volem utilitzar per treballar determinats continguts.
L'única proposta de millora que he formulat té a veure amb els textos que hem treballat. Crec que seria bo que els títols fossin dirigits a lectors d'entre 11 i 16 anys ja que la majoria dels assistents érem de secundària. La resta, fantàstic. Us el recomano vivament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada