dilluns, 14 de març del 2016

13. El meu primer Roald Dahl

Roald Dahl! Molt gran! Fantàstic! Genial! Un dels millors i que es mereix tots els meus respectes i admiració. Aquest és el meu primer homenatge.

Roald Dahl va néixer el 13 de setembre de 1916
a Llandaf, Regne Unit
Aquest any se celebra el centenari del seu naixement, per això no és estrany hi hagi raconets a les biblioteques i a les llibreries que recullin la seva obra, que els clubs de lectura infantil i juvenil llegeixin Matilda, que les editorials reeditin els títols més emblemàtics, que es tradueixin al català els títols que encara no es poden llegir en aquesta llengua, que hi hagi xerrades sobre ell i els seus llibres, que se celebrin festes, concurs i que se'l continuí estimant i llegint tant i tant.

La setmana passada vaig agafar en préstec el número 268 de la revista Cuadernos de literatura infantil y juvenil (CLIJ) perquè recull una de les últimes entrevistes que Dalh va fer als mitjans, publicada a CLIJ (gener de 1989), i un article d'Emilio Pascual sobre Matilda, per ser més exactes dels llibres que llegeix la protagonista. Aviat us diré alguna cosa sobre els articles, semblen interessants però, com que tinc la sensació que dedicaré més d'una entrada a l'autor, avui us vull parlar sobre el meu primer Roald Dahl.

A l'escola, cada classe tenia una petita biblioteca. A cinquè de primària, la professora ens va dir que nosaltres mateixos podríem escollir el llibre volguéssim de la biblioteca, llegir-lo i fer-ne una fitxa de lectura. 

Charlie i la fàbrica de xocolata
es va publicar l'any 1964.
Odio la xocolata des que era ben petita però, no sé perquè, d'entre tots els llibres que hi havia a la bibliotequeta, perquè era molt petita, vaig escollir Charlie i la fàbrica de xocolata de Roald Dahl. Recordo que era una edició antiga i que les il·lustracions de Faith Jaques eren en blanc i negre i amb molts detalls -les de les edicions actuals són de Quetin Blake i més senzilles però de la mateixa qualitat. Potser em va cridar l'atenció quan l'autor presenta els quatre avis, molt i molt vellets, d'en Charlie Bucket estirats en un mateix llit, no ho sé, de tot plegat en fa uns tretze anys... El vaig llegir i em va encantar! 

L'argument del llibre: En Charlie pertany a una família molt humil però la vida li canviarà quan troba un dels bitllets daurats que li permetrà visitar la fàbrica de xocolata del famós, i un xic estrambòtic, Willy Wonka.

La qüestió és que després d'en Charlie va venir una llarga tirallonga de títol del mateix autor i d'altres fins avui.

Però, si us sóc sincera, en Dahl és molt Dahl i crec que no m'equivoco si dic que molts lectors són lectors gràcies a ell.


Podreu trobar els articles de Ferrer i de Pascual (Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil, 268) en les següents biblioteques de la Diputació de Barcelona i el llibre Charlie i la fàbrica de xocolata en aquestes. L'obra de Dahl la podeu trobar en diferents llengües i edicions. 





1 comentari:

  1. BON DIA LES MEVES PERSONES d’Andorra
    EL MEU TESTÍMOL SOBRE QUÈ POT DONAR UN PRESTAT PER COMPRAR UNA CASA D’UNA EMPRESA DE préstecs REAL I GENUINA BANCADA DE CIUTAT, SÓC MOLT FELIMENT AVUI I BODEU BÉN BICI DE LA CIUTAT,

    Em dic maria, sóc d’Andorra, he estat buscant una autèntica empresa de préstecs durant els darrers cinc mesos, per comprar una casa l’únic que vaig tenir va ser un munt d’estafes que em van fer confiar en ells i al final del dia, ells Em vaig agafar els diners sense donar res a canvi, es va perdre tota la meva esperança, em vaig confondre i frustrar-me, mai vaig voler tenir res a veure amb les empreses de préstecs a Internet, així que vaig anar a demanar prestat diners a una amiga, li vaig dir. tot el que va passar i va dir que em pot ajudar, això
    coneix una empresa de préstecs que em pot ajudar en qualsevol quantitat de préstec
    necessitava per mi amb una taxa d’interès molt baixa del 2%, que acaba d’obtenir un préstec d’ells, em va orientar sobre com sol·licitar el préstec, vaig fer-ho
    de la mateixa manera que ella em va dir, vaig sol·licitar amb ells a correu electrònic: (citybankloans10@aol.com) o (citybankloan123@gmail.com), mai no vaig creure, però vaig intentar i per a la meva màxima sorpresa vaig aconseguir el préstec en 24 hores. no creure,
    Estic contenta i rica de nou i agraeixo a Déu que empreses d’aquest tipus de préstecs encara existeixen en aquest estafament arreu,
    Si us plau, aconsello a tothom que tingui necessitat de préstecar el seu correu electrònic
    (citybankloans10@aol.com) (citybankloan123@gmail.com)
    mai no et fallaran, i
    la vostra vida canviarà a mesura que ho fes la meva. Contacta ràpidament (citybankloans10@aol.com) (citybankloan123@gmail.com) avui en dia i obtindrà el teu préstec d’ells, Déu beneeix una empresa de préstec jose luis per la seva oferta de préstecs genuïna.
     Assegureu-vos que contacteu amb el banc de la ciutat per obtenir el vostre préstec perquè tinc el préstec d’aquesta empresa sense tensió. Visiteu el seu correu electrònic. (Citybankloans10@aol.com) (citybankloan123@gmail.com)

    ResponElimina